STATUS UPDATED!
23/06/2019 NEW LIFE NEW ADVENTURE NEW THINGS TO COME...
- Amirah Azman -

Tip Asas untuk New Blogger (NEWBIES)


Assalammualaikum dan salam sejahtera
hari ini Mira nak kasi seditkit tip untuk new blogger..harap dengan tip ini dapat lah memberi sedikit tunjuk ajar kepada new blogger..Insha allah..Mira pun baru lagi dalam blogger ini..19/1 ini genaplah umur setahun blog mira ini..alhamdulillah..teruskan dengan tip-tipnya..:)

 

NAMA DAN URL BLOG
Sebelum nak membuat blog mesti ramai terfikir untuk meletakkan nama yang khusus untuk blog korang.Bagi Mira,letaklah nama yang ringkas seperti (eira.shamiera.blogspot.com) ataupun yang lebih ringkas.Jangan sesekali meletakkan nama yang AM,dan tidak  panjang (iniblogakubukanblogkaula.blogspot.com) sebab ia akan menyusahkan pembaca untuk ingat dan yang paling teruk malas nak ingat.

BAHASA YANG DIGUNAKAN
Ha..ini kes banyak kepada blogger muda termasuk Mira yang seringkali menggunakan cara yang salah ketika menaip entry di blog,Contohnya menulis dengan bentuk yang ringkas,(cye x cka mkn cklat),yang lain sikit (SaYa tAk sUkA MAkAn COklAT) amboi..berpinar-pinar bijik mata nak membacanya,dan disebabkan itulah tulislah biar penuh dan difahami,tulis ringkas tak apa,jangan sampai tak faham,bukan semua suka meseg secara ringkas,NOTE!!

WARNA TULISAN
Warna tulisan ini biarlah betul-betul berwarna hitam,kecuali blog itu berwarna hitam,warna yang betul-betul hitam ianya berkod #000000 ,kenapa Mira tulis,sebabnya sesetengah nya nak bagi kelainan dengan meletak sedikit kelabu dan juga kadang-kadang sampai tak berapa jelas nak membaca.Dan satu lagi,jangan letak tulisan berwarna-warni dientry korang tu,sat warna kuning,sat biru,sat warna merah jambu,(macam ni)JANGAN-JANGAN-JANGAN okey..ini akan memburukkan entry korang walaupun bagi korang cantik.

HEADER
Pastikan korang memilih header yang menarik sekali dan sedap mata memandang walaupon header tu simple sangat macam header Mira. Hehe. Header adalah 1st impression untuk sesebuah blog dan ia melambangkan blog tersebut. So, hiasilah blog korang dengan header yang menarik ye !

TEMPLATE
Pemilihan template adalah penting bagi setiap blog. So, pandai-pandailah korang memilih template blog yang sesuai. Mira rasa lebih sesuai kalau korang memilih template yang simple, ringan dan mesra SEO. Lepastu, gunakan kreativiti korang dalam menghiasi blog tersebut.DAN jangan sampai meraban lebih dan membuatkan blog korang BERAT!!

Insha allah tip seterusnya ialah tip menghiasi blog yang akan Mira updated keesokan harinya.

5 000 Pengomen Setia :

Tanpa Nama berkata...

Nice tips for newbie like me!Thanks!

tiqa berkata...

thanx bagi tips yang berguna. :)

red jambu berkata...

terima kasih bagi tips.. sangat lah berguna utk sy yg bru lam dunie bloggie ni.. :D

mrs. Potato berkata...

thanks for the info~

anda di tag di sini :

http://gilapotato.blogspot.com/2012/12/giveaway-2013-by-secret-4nia.html

Ika Johan berkata...

Jemput join :-)

http://nzfyns.blogspot.com/2012/12/new-year-giveaway-by-fy-neb.html