STATUS UPDATED!
23/06/2019 NEW LIFE NEW ADVENTURE NEW THINGS TO COME...
- Amirah Azman -

MATANG ikut umur?


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera




Tajuk harini agak sensitif sikit sebab sentuh tentang matang nya seseorang tu pada usia berapa?
Tapi bila difikirkan, matang tu pada usia ka? Bagi aku matang itu dari perbuatan kita, dari pemikiran kita handle sesuatu benda tu, bukan dari usia. Lagi banyak pengalaman yang kau ada, pengalaman yang kau belajar dan perbaiki, bukan sekadar pengalaman semata ya. Pemikiran matang tu terjadi bila kau dapat fikir baik buruk sesuatu tindakan (affect and effect). Persekitaran juga banyak mainkan peranan. Minda yang sihat, minda yang selalu dalam keadaan positif juga membolehkan kita untuk berfikiran dengan lebih matang sebenarnya. 


Isu ni aku bangkitkan sebab banyak orang yang lebih tua pada aku yang anggap diri mereka lebih tahu lebih makan garam. Bukan nak belagak atau kurang ajar, tapi sikap macam ni harus la dielakkan. Be open minded.  Sama-sama terima pendapat masing-masing. Pangkat and umur tak perlu dijadikan isu dalam zaman sekarang ni lagi.

Yang Tua diHormati, Yang Muda Disayangi

Dan satu lagi cara nak berfikiran matang ialah selalu keluar. Maksud aku, keluar tengok dunia luar. Merantau mencari pengalaman, merantau sebab kerja atau belajar mana-mana pon boleh. So kita boleh adapt banyak benda, banyak benda boleh belajar. Jangan takut dan jangan hadkan pemikiran tu di takuk yang sama ja lagi-lagi anak muda zaman sekarang.

Baiklah sekian entry kali ini, harap dimaafkan jika terkasar bahasa.

0 000 Pengomen Setia :